Nergens is de economie zo dichtbij als in de supermarkt. Het grootste deel van ons gezinsinkomen vliegt bijna ongezien de deur weer uit (aan woonlasten, verzekeringen, abonnementen en dergelijke, vaak met behulp van automatische overschrijvingen), maar bij bestedingen aan groenten, kaas, vuilniszakken, waspoeder en frisdrank is de band tussen kopen en betalen heel direct.

In de supermarkt slaan Neder­landers jaarlijks ruim vijfentwintig miljard euro stuk, een procent of vijf van het nationaal inkomen. Het is daarom erg aardig dat het Centraal Planbureau (CPB) zich eens heeft verdiept in de economie van de supermarkt. De hoofdconclusie van de studie Static efficiency in the Dutch supermarket chain is dat het supermarktwezen de afgelopen tien jaar efficiënter is geworden, en dat toegenomen concurrentie de prijzen heeft gedrukt en de winst gehalveerd.

In de studie kijkt het CPB eigenlijk naar twee markten. Naast de verkoopmarkt van supers (aan consumenten) keken de Haagse...