De kunst van het campagnevoeren (slot)

16-02-2008
Door Freke Vuijst

Zelfs voor een door de wol geverfde campagnestrateeg leek het een onmogelijke opdracht:
tover een ex-communistische apparatsjik met het uiterlijk van een bokser en een strafblad voor geweldpleging om tot een democratisch gezinde, pro-westerse kandidaat die oprechte bezorgdheid voor de inwoners van zijn land uitstraalt.

De Republikeinse campagnemanager Paul Manafort, die eerder voor Ronald Reagan had gewerkt en campagneleider van de Repu­blikeinse presidentskandidaat Bob Dole was geweest, nam de opdracht aan. Zijn cliënt: Viktor Janoekovitsj, de pro-Moskou-stembus-manipulerende schurk van de Oranje Revolutie in Oekraïne.

Manaforts make-over van Janoekovitsj was een succes. Met een nieuw kapsel, maatpakken en Clintoniaanse ‘I feel your pain’-taal behaalde Janoekovitsj in 2006 het premierschap. Vorig jaar adviseerde de Amerikaanse campagnestrateeg Janoekovitsj opnieuw in de parlementsverkiezingen. Verdwenen...