De kunst van het campagnevoeren (slot)
16-02-2008
Door Freke Vuijst
Zelfs voor een door de wol geverfde campagnestrateeg leek het een onmogelijke opdracht:
tover een ex-communistische apparatsjik met het uiterlijk van een bokser en een strafblad voor geweldpleging om tot een democratisch gezinde, pro-westerse kandidaat die oprechte bezorgdheid voor de inwoners van zijn land uitstraalt.
De Republikeinse campagnemanager Paul Manafort, die eerder voor Ronald Reagan had gewerkt en campagneleider van de Republikeinse presidentskandidaat Bob Dole was geweest, nam de opdracht aan. Zijn cliënt: Viktor Janoekovitsj, de pro-Moskou-stembus-manipulerende schurk van de Oranje Revolutie in Oekraïne.
Manaforts make-over van Janoekovitsj was een succes. Met een nieuw kapsel, maatpakken en Clintoniaanse ‘I feel your pain’-taal behaalde Janoekovitsj in 2006 het premierschap. Vorig jaar adviseerde de Amerikaanse campagnestrateeg Janoekovitsj opnieuw in de parlementsverkiezingen. Verdwenen...
Je reactie wordt geplaatst zodra deze is goedgekeurd. Je reactie is geplaatst.