Koptelefoons

Op internet circuleert een plaatje. Links een jongen met daarboven het jaartal 1990. Aan zijn riem hangt een enorme discman, in zijn oren kleine oordopjes. Daarnaast staat dezelfde jongen met daarboven het jaartal 2013. Hij heeft een minuscuul mp3-spelertje en zijn hoofd is verborgen in een kolossale koptelefoon.

Het is meer dan een grappig plaatje, het is een perfecte infographic van de ontwikkelingen in de muziekindustrie van de laatste vijf jaar.

De jongen met de House of Marley-koptele­foon laat zien dat hij relaxed is, het meisje met de Sony MDR-ZX300 dat ze een dynamisch bestaan heeft, een jongen met een Louis Vuitton-petje en een Skullcandy is swag en een volwassen man met ‘Beats’ van Dr. Dre op zijn hoofd is een agent in burger.

Bij de Media Markt is de sectie koptelefoons inmiddels in tweeën gedeeld. Aan de ene kant de koptelefoons met een pittige bas en heldere klanken, die mensen onder de dertig dragen als social marker, die laten zien ‘wie’ je...