Twee jaar nadat de komst van honderdduizenden vluchtelingen naar Europa het publieke debat tot een kookpunt bracht, peilde Sjors Hofstede hoe we nu over vluchtelingen praten. Wat blijkt: het gaat vooral over hoe we mensen buiten kunnen sluiten. En daar kunnen media wat aan doen.

Alleen al gedurende de eerste helft van 2015 proberen zo’n 137.000 mensen, op de vlucht, in gammele rubberbootjes de Middellandse Zee over te steken. Zeker tweeduizend van hen overleven de overtocht niet. Enkele bootongelukken worden opgepikt door de media, maar het besef van ernst van de ellende, voornamelijk tussen Griekenland en Turkije, blijft uit. Tot de foto’s worden gedeeld van de Syrische peuter Aylan Kurdi, levenloos liggend in de branding bij Bodrum.

De kranten gaan los: ‘Symbool van onmetelijke ellende’ (De Telegraaf), ‘Waarom praten? We willen nu iets doen!’ (AD), ‘Roep om ingrijpen luider dan ooit’ (De Stentor) en ‘Staat Aylan straks in schoolboeken?’ (NRC). Het is maar een...