In Uit

Als mensen vroeger vernamen dat een bekende was overleden, fietsten ze naar de betere kantoorboekhandel. Daar zochten ze een kaart uit voor de nabestaanden, met een zwart-wit plaatje van een gedoofde kaars of een zeilbootje dat schipperloos op de horizon afstevende. Begeleid door woorden als ‘Met oprechte deelneming’ en ‘Van harte gecondoleerd’. Daarbij speelde het geen rol of de overledene een beeldschone jonge vrouw was, op een kruispunt geschept door een dronken malloot, of een bejaarde meneer die rustig insliep na zijn duizendste potje bridge. Uit hoeveel hits op Google iemands erfenis bestond, was eveneens van ondergeschikt belang.

Vorige week overleed acteur Marc van Uchelen. Een heleboel mensen hadden daar ‘geen woorden’ voor. Nou ja, een bericht op Facebook of Twitter lukte nog net. Zowel BN’ers van uiteenlopende bekendheid als gewone stervelingen buitelden dagen over elkaar heen om met de sociaal-mediale wereld te delen waar ze Van Uchelen voor het...