Non-fictie

Op 1 december 2009 presenteerde de Belgische uitgever Christian van Thillo zijn nieuwe krantenbedrijf: ‘De Persgroep Nederland is een ambitieuze uitgever met passie voor media. En boven alles passie voor de lezer.’ Alle medewerkers kregen een stormbestendige paraplu cadeau. Een week later kregen zij te horen dat er nog eens honderddertig arbeidsplaatsen verdwijnen. Na het Algemeen Dagblad waren nu ook de redacties van de Volkskrant en Trouw aan de beurt. Nog voor de kerst deed de Persgroep, volgens plan, NRC Handelsblad van de hand. Rest nog de verkoop van de boekenuitgeverijen en Van Thillo kan met een opgekuist concern verder.

En dat is dan het einde van PCM Uitgevers. Is dat erg? Alle dagbladtitels bestaan nog, zij het enigszins gehavend. Bovendien heeft iedereen alles op de voet kunnen volgen – de journalisten van de PCM-kranten schreven er, tot razernij van hun directies, vaak genoeg over. En in 2008 verscheen al De grootste kraak in krantenland (Kees Schaepman en...