Kort

Al eens gedacht aan de aanschaf van de taedioscopische bril? Een pantograaf misschien, een Burglarphone, een Ortophonische Poetiseur, een fietskorset, een glutineuze memoriaal, een stadsgewas, een olfactorische loep of anders een Charismateur, met z’n internationaal gepatenteerde cumulonimbische technologie? Roundhay, tuinscène, derde roman van AKO-winnares Marente de Moor, staat bol van de advertenties voor deze en andere fictieve producten. De roman beschrijft het treurige verhaal van Valery Barre, ’s werelds eerste filmmaker, wiens grote wetenschappelijke verdiensten door Thomas Edison persoonlijk uit de geschiedenisboeken zullen worden gegumd.

Hoe droevig ook, de strijd van Barre is vooral uiterst komisch, en dat is te danken aan De Moor, wier fantasie de industriële revolutie eind negentiende eeuw vervormt tot een uitvindersparadijs waarin het niet draait om het idee, maar om het patent. Die patenten zijn bijna allemaal in handen van Edison, De Grote Verduisteraar,...