Media

Wat doe je als een publicatie bij vriend en vijand tot ophef leidt? Dat verschilt uiteraard per redactie, en van geval tot geval. Maar de wijze waarop NRC Handelsblad zich dezer dagen verdedigt, is wel heel interessant.

Vorige week vrijdag, het zal u niet zijn ontgaan, raakte prins Johan Friso bedolven onder een lawine. Een dag later wisten wij weinig meer dan dat zijn toestand ongewis was, en niet zonder levensgevaar. Toen viel NRC Handelsblad op de mat. Op de voorpagina gaf een verslaggeefster het weetje door dat haar via haar arts-echtgenoot had bereikt: dat de prins ‘geen schedelbasisfractuur’ had en ‘geen verwondingen aan de rest van zijn lichaam’. Het ‘enige serieuze probleem’ zou de ademnood zijn waarin de patiënt had verkeerd. De toestand van het slachtoffer, kortom, was nog steeds ongewis, en niet zonder levensgevaar.

Ik wreef mijn ogen uit. Dat zo’n drama bij gebrek aan nieuws tot een golf van non-nieuws leidt, was te verwachten. Maar dat het lievelingsblad van...