Antony and the Johnsons. Cut The World

Vóór beluistering zou iedereen Cut The World van Antony and the Johnsons zomaar kunnen verwarren met een Greatest Hits. Sympathiek gezegd: een creatieve adempauze. Cynisch verwoord: een makkelijke manier om de kassa nog eens te laten rinkelen. Met slechts één nieuw liedje, het voor The Life and Death of Marina Abramovich geschreven titelnummer, en verder live-opnamen van songs uit zijn repertoire met (Deens) orkest, biedt de nieuwe cd geen evidente nieuwe inzichten in de wereld van het fenomeen Antony Hegarty.

Toch is de tweede ’track’ van Cut The World ook nieuw. Hoewel feitelijk geen muziek: ‘Future Feminism’ is een uit aankondigingen vanaf het podium samengesteld betoog over de paus, vrouwelijkheid, wedergeboorte en het lot van de aarde, om een greep uit de onderwerpen te nemen. Dat betoog is hoogst ongemakkelijk. Het is naïef. Het zwabbert alle kanten op. En het is het langste stuk van de cd. Het is dus duidelijk dat het Antony menens...