Spelers tegen elkaar opzetten is een effectieve manier om een game spannend te maken. Maar niet iedereen zit te wachten op een speelwereld die door de meest fanatieke, strijdlustige types wordt gekoloniseerd.

Competitie – ik doel op het vechten met andere, menselijke spelers – is een van de voornaamste tijdsbestedingen in computerspellen. Met reden: het is voor spellenmakers een effectieve manier om een spel langer interessant te houden: zet je spelers tegen elkaar op en laat ze elkaar bezighouden. Alles wat spelers ten slotte zélf uitspoken hoeft niet van tevoren ingeprogrammeerd te worden. Op de aanvalsplannen van een computer kun je vaak je klok gelijk zetten. Een menselijke tegenstander is van een ander kaliber: slinks, onvoorspelbaar, en telkens een nieuwe uitdaging. Het brengt leven in de brouwerij.

Kijk naar Pokémon GO, waar het hoofddoel is om alle Pokémon te vangen – de officiële leus is nog altijd ‘Gotta catch ‘em all’ – maar Pokémon vangen is...