08-08-2009
Door Kees Driessen

Toen de Amerikaanse regisseur Kelly Reichardt de vraag kreeg waar het idee voor Wendy and Lucy vandaan kwam, verwees ze naar de sfeer in Amerika na orkaan Katrina. Te veel mensen, vond ze, deden alsof de verwoesting de schuld van de slachtoffers was – waarom hadden die het zo ver laten komen, waarom leefden ze in zulke armoedige omstandigheden, waarom hadden ze nooit eerder de schouders eronder gezet en de dijken verstevigd? Het zette Reichardt te denken over de Amerikaanse Droom. Welke mogelijkheden heb je, als je niets bezit, geen geld, familie of vrienden?

Deze sociaal-economische vraag verborg ze in het intieme Wendy and Lucy (dat verder niets met Katrina te maken heeft). Wendy is een jonge vrouw met een tamelijk vaag plan om in Alaska te gaan werken. In Oregon krijgt ze autopech, met te weinig geld om het op te lossen. En dan loopt ook nog haar hond Lucy weg. Ze had al niet veel, maar opeens is ze helemaal alleen, met bijna niets, zonder kamer,...