04-10-2008
Door Kees Driessen

HUNGER – De Engelse kunstenaar Steve McQueen (niet te verwarren met de gelijknamige Amerikaanse acteur) ontving in 1999 de prestigieuze Turner Prize voor zijn filminstallaties. Net als die installaties is zijn speelfilmdebuut Hunger vooral een fysieke sensatie. De film gaat over Bobby Sands, een gevangen IRA-lid dat aan een hongerstaking begint. McQueen plaatst de kijker met zijn film in de gevangenis, temidden van de uitgemergelde gedetineerden.
Het zijn fraaie beelden: strakke composities, zorgvuldige belichting, geen overbodige details. Met zijn uitzonderlijke filmstijl won McQueen met recht de debuutprijs op het festival van Cannes. Maar de schoonheid van zijn beelden creëert ook afstand. Hij maakt de gruwelijke werkelijkheid verteerbaar, maar ook relatief onschadelijk. De vorm gaat voor een deel ten koste van de inhoud.
Die inhoud wordt besproken in één lange conversatie, van bijna een half uur, tussen Sands en een priester. Maar...