21-03-2009
Door Kees Driessen

La vie moderne

21-03-2009
Door Kees Driessen

De Franse documentairemaker Raymond Depardon gaat voor de derde keer naar de Cévennes, waar kleine boeren het langzaam, noodgedwongen, voor gezien houden. Met de camera op het dak van zijn auto rijdt hij over de smalle, kronkelende wegen die door het fraaie landschap golven, van boerderij naar boerderij, in sneeuw en zonneschijn. Depardon, een voormalig persfotograaf voor Magnum, is een kundig filmer: de verweerde boerengezichten aan de keukentafel en de laatste koeien op stal zien eruit als schilderijen.

Toch stoelt La vie moderne niet op nostalgie naar het goede oude Frankrijk, zoals veel Franse succesfilms van de laatste jaren (Amélie, Être et avoir, Bievenue chez les Ch’tis). Zie alleen al de ironische, om niet te zeggen bittere titel. Nee, hoewel Depardon duidelijk houdt van de streek en zijn stugge bewoners, maakt hij de dingen niet mooier dan ze zijn. De oude boeren, zeventig, tachtig jaar...