Sinds de overname door Egeria en de komst van hoofdredacteur Peter Vandermeersch veranderde er veel bij NRC Handelsblad. En niet alleen ten goede, vinden critici.

Half zeven ’s avonds in restaurant Bouvigne in Breda, een populair Chinees etablissement. Meer dan honderd Rotary-leden doen zich te goed aan de foe yong hai, de babi pangang en de mihoen. ‘NRC, alleen maar een groot verleden of ook een prachtige toekomst’, verkondigt een groot scherm in het midden van de eetzaal. Als Peter Vandermeersch het woord neemt, is alleen het tikken van het bestek te horen.

De Vlaming, sinds ruim anderhalf jaar hoofdredacteur van NRC Handelsblad, maakt een uitgebreide tournee door Nederland. Dit is een van de vierenveertig gezelschappen die hij nog voor de zomer zal toespreken. Het gaat hem daarbij niet alleen om een kennismaking met Neder­land en de abonnees, de tournee is ook bedoeld om boze lezers terug te winnen. Die hoofdredactionele damage control is geen overbodige luxe: NRC...