Over de gratis krant ‘De Pers’ verschijnt een boek. Niet iedereen is blij.

Het geruzie tussen hoofdredactie en uitgever, de gedwongen ontslagen, de moeizame speurtocht naar adverteerders, de rode koppen na werktijd in het café, de spraakmakende escapades van management en middenkader, de kuiperijen. Het staat allemaal in Gratis maar niet goedkoop. De kostbare wording van dagblad De Pers, een bedrijfsbiografie geschreven door journalist Govert Schilling.

Het boek verschijnt pas half maart, maar diverse betrokkenen hebben nu al stevig de pest in dat een deel van hun bedrijfsgeheimen straks op straat komt te liggen. Volgens insiders krijgt auteur Schilling – op wereldreis en momenteel op Sumatra – dagelijks meerdere verzoeken per sms om de intern al in omloop zijnde tekst van het boek te kuisen.

‘Opmerkelijk,’ vindt Mark Koster, die voor de gratis krant periodiek verslag doet vanuit de betere kringen. ‘Journalisten die in hun eigen stukjes graag alles en iedereen op de hak...