Grappig genoeg stond nergens 
hoevéél pensioengerechtigde klagers zich precies hadden gemeld

Ronduit hilarisch was het Radio 1 Journaal, vorige week donderdag. De verslaggever had zich begeven naar de klantenservice van het pensioenfonds Zorg en Welzijn te Zeist voor een sfeerreportage over de kortingen.

Je zou zeggen: dan wil je weten hoe het daar toegaat. Maar nee. De vragen die de man aan de medewerkers voorlegde, klonken stuk voor stuk als conclusies. Eerst opperde hij dat het ‘druk’ was bij het callcenter: de wachttijd bedroeg liefst drie minuten. Vervolgens dat bellers vast zouden zeggen: ‘Moet dat nou?’ Toen dat dit ‘nog niet eens de klap was die later dit jaar komt’. En ten slotte dat de pensioenkorting de mensen ‘rauw op het dak’ was gevallen. Hier was, kortom, een verslaggever aan het woord die vond wat hij zocht, die zag wat hij wilde zien. Hij had net zo goed in Hilversum kunnen blijven.

Nu is bezuinigingsjournalistiek sowieso de luiste vorm die...