Literatuur / Nieuwjaarsgeschenken

Elk jaar brengt de postbode in december nieuwjaarsgeschenken van literaire uitgevers, hebbedingetjes bestemd voor zo’n duizend ‘vrienden en relaties’ in de boekenbranche. Elk jaar neem ik me voor om, zodra de oogst aan zulke gelegenheidsuitgaven binnen is, daar een stuk over te schrijven. Nooit komt het ervan. Want altijd druppelt er nog wel zo’n verlaat boekje binnen in de eerste week van januari en dan is het alweer aftellen geblazen tot er halverwege die maand een belangrijke roman verschijnt. Die gaat voor, dat spreekt.

Toch is dat jammer, want het nieuwjaarsgeschenk is een betekenisvol genre. Via zo’n uitgave, die niet (of nog niet) voor de handel bestemd is, presenteert een uitgeverij zich. Het geschenk kan duidelijk maken op welke auteur men trots is of van wie men – zoals dat heet – veel verwacht, welke rijke literaire traditie of uitgeefgeschiedenis men koestert, wat de belangrijkste verandering voor zo’n fonds zal zijn. De nog niet...