Oude oom in te hip pak

Elma Drayer

Media

Het voorspel bood alvast veel vermaak. Peter Vandermeersch, de Vlaamse hoofdredacteur van NRC Handelsblad, hield zijn lezers de laatste weken nauwgezet op de hoogte van de gedaanteverandering die eraan zat te komen. Volgens hem snakte de meerderheid van zijn lezers naar kwaliteitsjournalistiek in ‘een modern strak pak’. Vandaar dat het avondblad na veertig jaar zou overgaan van het klassieke formaat op tabloid – pardon, op compact.

Een alleszins begrijpelijke stap, hoor. De oplage daalt al jaren gestaag. En dan moet je wat. Lievelingsvijand de Volkskrant heeft dezelfde operatie glansrijk overleefd. Hoog tijd, dachten ze in Rotterdam, om het erop te wagen.

De wens om ‘onmisbaar’, ‘toonaangevend’, ‘scherp’, en ‘intelligent’ te zijn, stond daarbij voorop. In een intern ‘documentje’ dat Vandermeersch met ons deelde, zette de hoofdredactie ‘de grote lijnen’ uit: ‘Wij garanderen onze lezer dat hij in Nederland niet beter, objectiever en grondiger kan geïnformeerd worden dan in NRC...

Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Sluit je aan bij VN en lees door
Sluit je aan en lees door
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen.
Sluit je aan om onbeperkt toegang te krijgen tot vn.nl.
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen. Sluit je aan om onbeperkt toegang te krijgen tot vn.nl.
Digitaal abonnement
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Maandblad via app en Blendle
Korting op evenementen

Advertentie

Advertentie