Oude oom in te hip pak

Elma Drayer

Media

Het voorspel bood alvast veel vermaak. Peter Vandermeersch, de Vlaamse hoofdredacteur van NRC Handelsblad, hield zijn lezers de laatste weken nauwgezet op de hoogte van de gedaanteverandering die eraan zat te komen. Volgens hem snakte de meerderheid van zijn lezers naar kwaliteitsjournalistiek in ‘een modern strak pak’. Vandaar dat het avondblad na veertig jaar zou overgaan van het klassieke formaat op tabloid – pardon, op compact.

Een alleszins begrijpelijke stap, hoor. De oplage daalt al jaren gestaag. En dan moet je wat. Lievelingsvijand de Volkskrant heeft dezelfde operatie glansrijk overleefd. Hoog tijd, dachten ze in Rotterdam, om het erop te wagen.

De wens om ‘onmisbaar’, ‘toonaangevend’, ‘scherp’, en ‘intelligent’ te zijn, stond daarbij voorop. In een intern ‘documentje’ dat Vandermeersch met ons deelde, zette de hoofdredactie ‘de grote lijnen’ uit: ‘Wij garanderen onze lezer dat hij in Nederland niet beter, objectiever en grondiger kan geïnformeerd worden dan in NRC...

Vernieuwend, verdiepend, vooruitstrevend: dat is Vrij Nederland. Maar goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden.
Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Het zijn tijden voor Vrij Nederland
Het zijn tijden voor VN
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Het platform voor progressief Nederland
Voor cultuurliefhebbers en kritische volgers van de actualiteit
Onafhankelijke journalistiek: van maandblad tot video, van podcast tot blog
Met diepgravende interviews, prikkelende columns en onthullende reportages
En: jaarlijks vier thema-specials

Advertentie

Advertentie