Het lijken gouden tijden voor de publieke omroep. Nu miljoenen Nederlanders van twee voetbalwedstrijden per dag genieten, gaat het prima met de kijkcijfers. Als Nederland speelt, kijken minstens zeven miljoen mensen. Oude tijden herleven. We zitten weer massaal op het publieke kanaal.

Het Europees Kampioenschap levert ook geld op. De STER verwacht, dankzij de drieduizend euro per seconde kostende reclameblokken rondom de wedstrijden van Nederland, vijfenzeventig procent meer omzet dan normaal in juni, zo meldde de Volkskrant vorige week. Een goed begin voor Henk Hagoort, de nieuwe bestuursvoorzitter van de publieke omroep? Schijn bedriegt. Onder het oranje massamediagebeuren, woekert een veenbrand die voor de toekomst van de publieke omroep een serieuze bedreiging vormt: de versplintering van het medialandschap.

De dag nadat Nederland en masse de wedstrijd tegen Italië bekeek, presenteerden drie reclameorganisaties een onderzoek naar de tijdsbesteding van de Nederlander....