Uit het leven

Eddy van der Enden, op 26 april op tweeëntachtigjarige leeftijd overleden, was de cameraman die geroemd werd om zijn liefde voor licht en belichting. ‘Geen mooier licht dan een Hollandse wolkenlucht.’ Hij draaide de Oscarwinnaar Glas en de klassieker Fanfare voor Bert Haanstra; en Dorp aan de rivier en Het mes voor Fons Rademakers. Bij de opnames van Jan Vrijmans documentaire De werkelijkheid van Karel Appel maakte hij stiekem een gaatje in het doek dat Appel met verf, kwast en paletmes te lijf ging. Zo legde hij, met verborgen camera, de scheppingsdrift van de meester vast.

In totaal draaide hij zevenenveertig speelfilms, meer dan honderd documentaires, zeven televisieseries en ruim vierhonderd commercials, zoals ‘Vakmanschap is meesterschap’ van Grolsch. Vaak ook werd hij gevraagd voor films waarin vrouwen mooi uit moesten komen, vertelt zijn vrouw Astrid. In Amerika wist hij het ‘beest’ Orson Welles te temmen door hem extra licht te geven. En hij redde Trafic, die...