Vrij Nederland bezoekt broedplaatsen van vernieuwing. Deze week: Dinst van Olivier Coops en Dennis Gijsbers. Gescreende zzp’ers die thuiswonende senioren ondersteunen.
Wat is dit nu weer?
Foto: Boudewijn Bollmann

Een platform voor het vinden en boeken van diensten aan huis. Dinst, de dienst formerly known as WeZorgen, biedt een groeiend bestand met aan de poort gescreende zzp’ers die thuiswonende senioren op allerlei vlakken ondersteunen, van haren knippen tot fietsen maken en pedicuresessies. Zaken die je als oudere nu echt zelf moet regelen. Een online adresboekje voor de klanten en tegelijk een fijn podium voor de zzp’er, die makkelijk afspraken kan inboeken en kan communiceren met de opdrachtgever. Verzekering inbegrepen. Echte thuiszorgactiviteiten laat Dinst over aan de thuiszorgorganisaties waar ze mee samenwerken. In elke gemeente waar ze actief zijn (Den Haag, Amsterdam en binnenkort ook Amersfoort), hebben ze zich aan zo’n organisatie verbonden.

Van de alzheimer-mantelzorgers is tachtig procent overspannen.

Hoe gaat dit de wereld veranderen?

Volgens oprichter Olivier Coops staan we in Nederland voor een ‘giga-uitdaging’ dankzij de niet-zo-gouden combinatie van vergrijzing, een leeg zorgpotje en mensen die langer thuis (moeten) blijven wonen. Het ‘heel hoge doel’ van Dinst is dat mensen langer en gelukkiger zelfstandig kunnen blijven. Maar de eerste stap is het ontlasten van de mantelzorger. Daar zijn er drie miljoen van in Nederland, en velen van hen geloven dat ze alles moeten doen, van koffiedrinken tot nagels knippen. Van de alzheimer-mantelzorgers is tachtig procent overspannen. Via Dinst, is het idee, kunnen zij met een gerust hart iemand inzetten om taken over te nemen. Iemand die ze eigenhandig kiezen en geen ‘mevrouwtje, wij sturen wel even iemand’.

Foto: Boudewijn Bollmann
Kunnen die thuiszorgbedrijven dit zelf niet doen?

Ze denken vaak van wel. Toen Coops en zijn compagnon Dennis Gijsbers anderhalf jaar terug bij een paar van die partijen aanklopten, zeiden ze of: ‘We snappen het niet,’ of: ‘We doen het zelf wel.’ Coops: ‘Ze vinden het vaak eng om met een start-up samen te werken en denken de wijsheid in pacht te hebben. Maar vernieuwen doen ze niet. Met de reorganisaties daar zijn veel medewerkers ontslagen, maar dezelfde managers zitten er nog, die vasthouden aan dezelfde structuren en organisatievormen.’

Loopt het al een beetje?

‘De volumes zijn nog niet gigantisch,’ zegt Coops, ‘maar we hebben ook nog nauwelijks aan marketingactiviteiten gedaan.’ Dat staat voor dit jaar op de planning. Ondertussen merkt Coops dat er best wat vijfenzestigplussers zijn die met groot gemak hun weg vinden op de site. De individuele dienstverleners krijgen gemiddeld een 8,7. ‘Best goed.’