Beeldende kunst

De leukste vondst van Meer Licht hangt direct in de eerste zaal. Aan de ene wand hangt Wolken en water, een zon- en zeegezicht van William Turner uit de negentiende eeuw, aan de andere Portrait of the Artist as a Mountaineer, een fotoportret van kunstenaar/avonturier Guido van der Werve uit 2011. De Turner is kolkend, gloedvol, met verf die lijkt te gloeien. De Van der Werve is hel en bleek, als belicht door een externe bron. Raak. Met één simpele combinatie worden twee eeuwen geschiedenis overbrugd én wordt een sluimerende kunsthistorische traditie blootgelegd.

Die traditie betreft ‘het sublieme’, een glibberig begrip dat tweeduizend jaar geleden door een Griekse filosoof werd gemunt en er tot op heden niet in is geslaagd een duidelijke betekenis te krijgen. Het heeft te maken met schoonheid. Maar ook met gevaar. En overweldiging. En natuurbeleving. Stelt u zich een berggezicht van Caspar David Friedrich of een monochroom doek van Mark Rothko voor – zoiets dus....