12-09-2008

De research afdeling komt doorgaans niet in het nieuws tijdens de campagne. We proberen zoveel mogelijk achter de schermen te werken. Niet wij, maar Obama en zijn surrogaten communiceren de informatie die wij opduikelen richting kiezer, pers, of allebei.

Af en toe schrijft een krant of tijdschrift een achtergrondartikel over de werking van campagnes, en dan slingeren er ineens allemaal namen van mensen op de afdeling rond in de media. In 9 op de 10 gevallen klopt de informatie die we daarna teruglezen niet. Maar ja, dat ben ik inmiddels wel gewend. Van alle keren dat ik aanwezig ben geweest bij een evenement of interview dat vervolgens in een krant of op een website terug te lezen was, heb ik slechts drie keer meegemaakt dat werkelijk alles klopte.

Het is een van de redenen dat ik altijd alles wat ik lees en hoor op het nieuws met een aantal hele grote korrels zout neem. Veel journalisten controleren immers hun bronnen niet en schrijven klakkeloos pers- en...