Design

Reizen met de trein in Nederland gebeurt meestal met de NS, officieel de NS Reizigers bv. Op het Nederlandse spoor is ook een aantal andere, kleinere partijen actief. Daarnaast heb je de internationale partijen waarin de NS weer deelneemt, zoals de Thalys, de IC en de ICE.

Ooit is er bedacht dat de NS los moet komen te staan van de Nederlandse overheid. Marktwerking, en dan vooral toe­treding van andere partijen, zou een grote invloed uitoefenen op de prijs en kwaliteit van de diensten. Ik ben een heel tevreden gebruiker van het openbaar vervoer en om die reden koop ik elk jaar een ov-jaarkaart. Toegang tot alles wat beweegt: de trein, bus, metro en tram. Opvallend vind ik de discussie die je met omstanders over zo’n ov-kaart kunt voeren. ‘Ik reis zo’n kaart er niet uit!’ is altijd de eerste reactie. Waarom eigenlijk? De schoenen die je koopt en zelden draagt, beoordeel je toch ook niet op de prijs per kilometer? Het komt doordat een jaarkaart altijd vergeleken...