Vrolijk ogende, stoere meisjes zijn een hype onder armoedebestrijders. Mede dankzij sneakergigant Nike, die ‘empowerment’ van meisjes als de oplossing van armoede ziet. Hoe kreeg een bedrijf zoveel invloed op het internationale ontwikkelingsbeleid? En worden de meisjes zelf er beter van?

Brazilië, 2009. In een zaaltje in een favela zitten zes meisjes klaar om ‘economisch empowered’ te worden. Ze luisteren aandachtig naar Luciana (16) en Luiza (15), twee alumni van Nike’s Girl Effect-programma, die aan de meisjes uitleggen dat ze eerst een vragenlijst moeten invullen. Luciana waarschuwt de meisjes: ‘Ze willen alles van je weten. Alles.’ Zo moeten de meisjes vragen beantwoorden over anale, orale en vaginale seks, hoe oud ze waren toen ze voor het eerst seks hadden en of ze het wel veilig doen. Vijf maanden later, als het programma afloopt, vullen de meisjes dezelfde vragenlijst nogmaals in. Zo kan er gemeten worden of de meisjes succesvol empowered zijn.

Het programma...