Pop

Tot voor deze eeuw, toen muziek nog in handen was van platenmaatschappijen die er geen moeite mee hadden haar te beschouwen als product, kon je de klok erop gelijk zetten. De belangrijkste cd’s van het jaar kwamen uit in december of, liever nog, november. Ze kregen een niet mis te verstane opdracht mee van hun baasje: wees dat kerstcadeau, word die gift van Sinterklaas. Mij is nooit helemaal duidelijk geworden waarom dat is veranderd. Ik heb wel een vermoeden. Misschien speelt mee dat een mens zelden zo voor paal staat als wanneer hij met de feestdagen een cd geeft, terwijl de ontvanger van het cadeau die muziek zojuist in een bitrate van 320 gratis van een of andere blog heeft gehaald.

De drukste maand van het jaar nu: januari. De logica ontgaat me een beetje. Is dan niet ieders geld op? Werkt dit gebrek aan middelen van de voornaamste doelgroep, jongeren toch zou je zeggen, het rippen van dure, want nieuwe cd’s juist niet in de hand? Vampire Weekend denkt in elk geval van...