Het oog

Hedendaags China: een rode container tot de nok toe gevuld met prullaria. Bezwijkend onder de druk van een enorme berg plastic klokken, felgekleurde zwembanden, kekke föhns op reisformaat en glow in the dark stickers. Spulletjes waar kinderen zich maar al te graag aan vergrijpen, en die binnen een mum van tijd al weer kapot in een uithoek van de speelkamer slingeren. Ironisch genoeg staan juist deze snuisterijen symbool voor China’s ticket naar economisch succes.

Deze installatie, Yiwu Survey (2006), van Liu Jianhua (1962) was eerder te zien in het museum voor moderne kunst in Wenen en wordt voor 27 april weer opgebouwd – of moeten we zeggen: neergesmeten – in het Groninger Museum. Het maakt deel uit van de tentoonstelling New World Order waar hedendaagse installatiekunst en fotografie uit China te zien zullen zijn. Hoe verhouden kunstenaars zich tot een realiteit vol contrasten en voortdurende veranderingen? Volgens Jianhua is het bovenal plastic wat er blinkt.

‘New...