‘Nederland moet weer Nederlandser worden,’ verwoordde Geert Wilders de missie van het door hem gedoogde kabinet. Reclamemakers hadden die boodschap al eerder goed opgepikt. Zo meldt Campina dat ‘steeds meer melk uit het buitenland wordt gehaald’, maar dat hun melk ‘gelukkig’ gegarandeerd van Nederlandse koeien is. In een Nederlandser Nederland is natuurlijk ook geen plaats voor Zweedse paspoorthouders. De keten Woonexpress presenteert zich dan ook als ‘het nieuwe Nederlandse woonwarenhuis’. Het roept: ‘Vergeet die Zweedse ballentent’. Het antwoord op de Zweedse balletjes van Ikea is een bitterbal aan een prikker met de Nederlandse driekleur. Ook het sudderlapje, de glazige aardappelen en de doorgekookte spruitjes zijn weer rijp voor promotie, nu volgens de kranten wetenschappelijk is vastgesteld dat ‘de klassieke Hollandse pot’ heel goed is voor de zaadproductie van de man. Want om Nederland écht Nederlandser te maken, moeten we natuurlijk niet alleen de correcte melk drinken en...