Maar liefst vier fotomusea hebben we, op nog geen honderd kilometer van elkaar. 
Ze tonen elk een gezicht van de fotografie.

Twee vriendinnen uit Taiwan, net afgestudeerd en voor het eerst op reis door Europa, ontmoette ik onlangs in De Appel, centrum voor hedendaagse kunst in Amsterdam.

Hun kleding was modieus, hun blikken stonden op gretig; ze waren zo fris als deze morgen. Ze waren geïnteresseerd in de westerse moderne en hedendaagse kunst. Het Van Gogh Museum en het Stedelijk hadden ze ‘natuurlijk’ al bezocht. Die twee musea waren voor hen de belangrijkste reden naar Amsterdam te komen. Wat ze daarnaast vooral was opgevallen? ‘Foam,’ antwoordden ze in koor. Vooral de mix van tentoonstellingen had hen ‘verrast’. Indruk maakten de glamourfoto’s die Edward Stei­chen voor de Tweede Wereldoorlog voor Vogue en Vanity Fair maakte en de selectie van foto’s en video’s van Tim Hetherington, de oorlogsverslaggever die in 2011 tijdens een mortieraanval in Libië...