Misschien hadden we de muze in de vorige eeuw achter moeten laten. Want zelfs als een muze met niets dan liefde en hartstocht behandeld wordt, blijft de verhouding met de kunstenaar scheef.

De gevel van het Théâtre des Champs-Elysées in Parijs is versierd met een enorm bas-reliëf van beeldhouwer Antoine Bourdelle (1861-1929), waarop hij de god Apollo en de negen Muzen heeft afgebeeld. In de kleine beeldentuin bij Bourdelles atelier hangt een gipsen afdruk van het werk, dat je van dichtbij kunt bekijken.  De Muzen hebben het er duidelijk druk mee: ze zijn één en al dynamiek en beweging, ze zwaaien en duiken, wapperen met doeken, hun lijven schrap gezet tegen een onzichtbare...

Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Blijf vrij van geest. Abonneer je op VN
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Elke dag een allesbepalend verhaal
Direct in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Voor 6,99 per maand
Om onze journalistiek te beschermen kun je Vrij Nederland niet incognito lezen.
Om onze journalistiek te beschermen kun je Vrij Nederland niet incognito lezen.
Blijf vrij van geest. Abonneer je op VN.
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Elke dag een allesbepalend verhaal
Direct in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Voor 6,99 per maand
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen - en we zien dat je graag verder leest. Leuk!
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen - en we zien dat je graag verder leest. Leuk!
Blijf vrij van geest. Abonneer je op VN
Toegang tot alle artikelen op vn.nl
Elke dag een allesbepalend verhaal
Direct in je mailbox of via WhatsApp
Maandelijks opzegbaar
Voor 6,99 per maand