Waarom komt het werk van kunstenaar Mike Kelley in het ene museum beter tot zijn recht dan in het andere?

Mike Kelley in het Centre Pompidou in Parijs lijkt niet op Mike Kelley in het Stedelijk Museum Amsterdam.

Beide tentoonstellingen hebben dezelfde titel en stellen het oeuvre van dezelfde kunstenaar tentoon, maar zijn een wereld van verschil. Die in Parijs ging 2 mei open, die in Amsterdam was eerder van 15 december vorig jaar tot 1 april van dit jaar te zien. In Parijs kon ik een grijns niet onderdrukken, in Amsterdam sloeg die vonk zelden over. In Parijs komt de tragiek van het leven die Kelley in zijn oeuvre aan de orde stelt beter tot haar recht.

Een ‘witteboordenanarchist’ noemde de Amerikaanse kunstenaar Mike Kelley (1954-2012) zichzelf. ‘Ik wilde kunstenaar worden, omdat ik een mislukkeling wilde zijn,’ zei hij ooit in het tijdschrift Interview. ‘Toen ik jong was moest je kunstenaar worden als je jezelf werkelijk buiten de samenleving wilde plaatsten.’...