Oké, kindermarketing leidt misschien tot obesitas en hartkwalen. Maar moeten we écht afscheid nemen van die rijkdom aan likkebaardende konijnen en knipogende citroenen?

Steeds meer Nederlandse supermarkten besluiten de vrolijke cartoons en verleidelijke kleurenschema’s van hun huismerk koek en snoep af te halen, om argeloze kinderen te beschermen tegen de suikers en vetten die vanaf het schap om hun aandacht schreeuwen. Het is een overwinning voor de Alliantie Stop Kindermarketing, een brede samenwerking waar onder andere het Diabetesfonds, de Hartstichting en de GGD Amsterdam bij zijn aangesloten. Volgens de Alliantie eten kinderen vaak erg ongezond, aangemoedigd door verpakkingen met hun favoriete tekenfilmfiguurtjes of popidolen. En wie zich als kind slechte eetgewoontes aanleert (omdat je tijdens de kleine pauze in groep 2 met een tweeverpakking vanillekoekjes in de vorm van Dora the Explorer een stuk cooler overkomt dan met een geschilde appel, bijvoorbeeld) komt daar...