Fotodocument / Leidens Ontzet volgens Erwin Olaf

Ze wilden hem omdat hij zo aardig door de tijd kan reizen, verklaarde hij drie jaar geleden. Toen fotografeerde hij voor de New York Times een reeks homostellen in onberispelijke jarenvijftigsetting. Voor zijn meest recente opdracht moest Erwin Olaf nog verder terug in de tijd. En: nóg dieper in de verkleedkist, tot zijn ontzetting. ‘Die kostuums uit de zestiende eeuw zijn schrikwekkend, bah! De pestpakken vind ik dan nog het mooiste. Ik wist precies welke ik wilde hebben, ik had ze ooit in een aflevering van Floris gezien.’

In de Leidse Pieterskerk ensceneerde Olaf van de zomer zijn grootste productie tot nu toe: een historiestuk van tweeënhalf bij drie meter, in opdracht van Museum De Lakenhal en de Universiteit Leiden. Crowd control, daar is hij goed in geworden, grinnikt Olaf. Drie dagen lang dirigeerde hij zesendertig modellen en figuranten tot hij ze had waar hij ze wilde hebben. Ieder op de goede plek, voor een honderdste...