Het oog

Even is het of de oude man knikkebollend wegdoezelt in zijn luie stoel. Totdat de blik afzakt naar zijn taille. Of liever gezegd: naar wat er ontbreekt. Kunstenaar Caspar Berger (1965) haalde zijn inspiratie voor dit surrealistische tafereel uit het schilderij Paus Innocentius X van Velasquez. In zijn werk refereert Berger wel vaker op onconventionele wijze aan vroegere Europese beeldhouwkunst. Voornaamste verschil: als in een beeld van Cellini gaten vallen, is dat door de tand des tijds. Berger daarentegen, hakt er zélf lustig op los. Zijn techniek is evenmin traditioneel: om de beelden zo tastbaar mogelijk te krijgen gebruikt hij siliconen afdrukken van bestaande mensen.

Op de tentoonstelling Mijn Kunst, Verzamelaars delen hun passie in het Zuiderzeemuseum is Bergers beeld te zien, maar ook kunst van Pierre-Auguste Renoir, Paul Signac, Karel Appel en Corneille. Werken die in het bezit zijn van verzamelaars en nu even niet boven de schouw prijken – of op zolder. Rest de...