Sinds ik tweeëntwintig maanden geleden vanuit het niets een keer mocht aanschuiven bij De Wereld Draait Door, geef ik in de media met enige regelmaat commentaar op technologische ontwikkelingen. Bijna altijd plakt men de functieomschrijving ‘internetjournalist’ bij mijn naam. Maar welke mores horen bij dat vak?

De afgelopen drie weken heb ik de lezer van Vrij Nederland een aantal vragen voorgelegd. Ik ben overdonderd door het aantal reacties. Naast de enorme respons op Twitter, lieten zestig mensen uitgebreide reacties achter op vn.nl en op m’n blog over enkele media-ethiekkwesties.

In een-op-eengesprekken geven journalisten vaak te kennen dat ze nooit producten aannemen van pr-bureaus – of ze in ieder geval altijd terugsturen. Ze zeggen dat ze nooit betaalde persreizen maken. En dat ze al helemaal niet zouden ondernemen in een industrie waar ze ook over schrijven.

Maar ik wilde weten wat consumenten van journalistiek ervan denken. Opvallend: vrijwel geen enkele reagerende lezer...