muziek

Laibach in Noord-Korea: een onbevattelijk kunstwerk

Kees Driessen
Laibach in Korea. Foto: Dita Alangkara/AP/HH

Waarom heeft Noord-Korea in godsnaam Laibach uitgenodigd? Laibach! Een Sloveense band die in het Westen al decennia verdeeldheid zaait met zijn totalitaire iconografieën. En toch mochten zij als eerste echte westerse rockgroep optreden in Noord-Korea. Ik kan er met m’n hoofd niet bij.

Het was een optreden dat in zichzelf, louter door te bestaan, een waanzinnig en onbevattelijk kunstwerk vormt. Slavoj Žižek, Sloveens filosoof, noemde het ‘de meest fascinerende culturele en politiek-ideologische gebeurtenis van de 21ste eeuw tot nu toe’. Het kreeg vorig jaar, toen het plaatsvond, wereldwijde media-aandacht. En nu beleeft de documentaire erover, Liberation Day, zijn internationale première op documentairefestival IDFA in Amsterdam.

Ik zag de documentaire, hoorde de analyse van Laibach die Žižek (oud-huisgenoot van de band) ter begeleiding gaf, zag het optreden en sprak na afloop met bandleden Ivan Novak en Mina Špiler. En ik begrijp het nog steeds niet: waarom...

Sluit je nu aan voor slechts €4,99 per maand
X
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen.
Word abonnee en lees onbeperkt
Als abonnee krijg je toegang tot al onze artikelen voor slechts € 4,99 per maand.

Advertentie

Advertentie