muziek

Laibach in Noord-Korea: een onbevattelijk kunstwerk

Kees Driessen
Laibach in Korea. Foto: Dita Alangkara/AP/HH

Waarom heeft Noord-Korea in godsnaam Laibach uitgenodigd? Laibach! Een Sloveense band die in het Westen al decennia verdeeldheid zaait met zijn totalitaire iconografieën. En toch mochten zij als eerste echte westerse rockgroep optreden in Noord-Korea. Ik kan er met m’n hoofd niet bij.

Het was een optreden dat in zichzelf, louter door te bestaan, een waanzinnig en onbevattelijk kunstwerk vormt. Slavoj Žižek, Sloveens filosoof, noemde het ‘de meest fascinerende culturele en politiek-ideologische gebeurtenis van de 21ste eeuw tot nu toe’. Het kreeg vorig jaar, toen het plaatsvond, wereldwijde media-aandacht. En nu beleeft de documentaire erover, Liberation Day, zijn internationale première op documentairefestival IDFA in Amsterdam.

Ik zag de documentaire, hoorde de analyse van Laibach die Žižek (oud-huisgenoot van de band) ter begeleiding gaf, zag het optreden en sprak na afloop met bandleden Ivan Novak en Mina Špiler. En ik begrijp het nog steeds niet: waarom...

Vernieuwend, verdiepend, vooruitstrevend: dat is Vrij Nederland. Maar goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden.
Word abonnee vanaf € 4,99 Sluit je aan
X
Het zijn tijden voor Vrij Nederland
Het zijn tijden voor VN
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Goede journalistiek kost tijd en aandacht. Om de verhalen te kunnen maken die jij graag leest, vragen we je abonnee te worden. Sluit je nu aan.
Het platform voor progressief Nederland
Voor cultuurliefhebbers en kritische volgers van de actualiteit
Onafhankelijke journalistiek: van maandblad tot video, van podcast tot blog
Met diepgravende interviews, prikkelende columns en onthullende reportages
En: jaarlijks vier thema-specials

Advertentie

Advertentie