Het oog

Ze kijkt verlegen weg, het Aziatische meisje op de tekening. Handen op de rug, het hoofd een kwartslag gedraaid. Ze poseert in een kale witte ruimte in haar ondergoed. Of zou het toch een turnpakje zijn? De iets donkerder randen van het beeld verraden dat een zoeklicht op haar gericht staat. Het meisje toont zich van haar beste kant. Kwetsbaar is ze, maar ook mysterieus. Houdt ze misschien iets verborgen achter haar rug? Kunstenares Rineke Marsman (1955) zoekt haar inspiratie in foto’s van kranten en tijdschriften. Haar werk is doorgaans opgezet in fijne lijntjes die ze later overschildert met transparante verf, een techniek die de schilderijen een tere en onwezenlijke uitstraling geeft. Marsman is door Galerie Witteveen afgevaardigd bij de tentoonstelling In de Hal 2. Vier galeries op één locatie, waar ook de galeries Maria Chailloux, Roger Katwijk en Galerie Wit zich van hun beste kant laten zien.

‘In de Hal 2. Vier galeries op één locatie’, 27 september t/m 5...