Column

Over het werk van Atelier Van Lieshout ben ik altijd in dubio. Van Lieshout wekt de indruk met beide benen op de grond te staan met zijn kritiek op onze samenleving. Maar virtuoos gemekker over de maatschappij komt vaak dubieus over, daar gruwel ik van.

Van Lieshout trapt geregeld in zijn eigen val. Hij is bijzonder gevoelig voor succes, en daar wordt hij zelf de dupe van. Zo maakte hij een set kopjes voor het koffiemerk Illy, met op elk kopje een afbeelding van een menselijk orgaan: een nier, een lever, een hart. Daarmee beoogde hij kritiek te leveren op de roekeloze manier waarop de mens met zijn lichaam omgaat. Maar koffiedrinkers vinden de afbeeldingen vooral plezant. Die manier van werken noem ik plat commercieel.

Van Lieshout heeft ook een sculptuur gemaakt waarin je kunt rondlopen tot je een behaaglijk gevoel krijgt. Voor bepaalde toeschouwers werkt zoiets verslavend. Ze vinden het superplezant. Had Van Lieshout vroeger een kritische invalshoek, nu staat hij niet meer...