Opinie

voorpaginanieuws: het in malaise verkerende Stedelijk Museum heeft eindelijk een nieuwe sponsor gevonden. Braaf nam NRC Handelsblad het persbericht over, zonder kanttekeningen te plaatsten bij het bedrag dat Ahold beschikbaar stelt: 350.000 euro gespreid over drie jaar.

Nauwelijks meer dan een ton per jaar dus. Scheidend directeur Van Tuyl zegt er ‘zeer gelukkig’ mee te zijn, mede gezien de economisch mindere tijden. De werkelijkheid is dat het hem niet is gelukt een vervanger te vinden voor de eind 2008 vertrokken hoofdsponsor ABN Amro. De bank betaalde jaarlijks vijf ton, voor vijf achtereenvolgende jaren. Ook geen wereldbedrag, maar wel substantieel hoger.

Trots zijn is dus misplaatst. Er gaan bovendien nog de kosten af van alle verlangde tegenprestaties, en daarin stelt Ahold zich niet bescheiden op. De naam mogen verbinden aan drie tentoonstellingen én gratis kaartjes voor relaties – dat is doorgaans gereserveerd voor een founder, niet voor een modale sponsor. De...