Design

Waarschijnlijk is het volstrekt vanzelfsprekend en geaccepteerd dat kinderen vanaf verrassend jonge leeftijd dol zijn op friet. Alle kinderen! Een zoektocht naar de historie van friet geeft een interessant beeld. Net als over de herkomst van de pizza wordt er over de herkomst van de gefrituurde aardappel flink gediscussieerd. Maar deze discussie geeft geen enkel inzicht in de psychologie van het frietmoment. Wel hoor je dat friet geassocieerd wordt met ‘feest’, of met een moment van laisser faire in het gezin. Dat zou een aanleiding kunnen zijn voor de frietvoorkeur, maar het is ook een kip-ei-redenering. Want het feestmoment ontstaat omdat kinderen altijd blij worden van friet en daardoor wordt er door de ouders op gemaksmomenten gekozen voor friet.

Het is natuurlijk ook een fantastisch product: een keiharde smaakloze aardappel wordt, ná een aantal handelingen zoals schillen, snijden en frituren, een geurig en zinnenprikkelend gerecht. Maar waarom heeft die aardappel...