Een jaar geleden won de VVD de Tweede Kamerverkiezingen. De sleutel: uitgekiend electoraal onderzoek.

Op een zomerse namiddag in 2008 vond op het VVD-partijbureau in Den Haag een ontmoeting plaats tussen twee mannen. De een was Boudewijn Revis, gemeenteraadslid in Den Haag en zojuist aangetreden als campagnemanager van de partij. De ander was Lex Kruydenberg, psycholoog en senior consultant bij het Instituut voor Psychologisch Marktonderzoek (IPM) in Zoetermeer. Het was juni, de stemming in het land was redelijk kalm. De kredietcrisis had Nederland nog niet bereikt. Balkenende IV zat nog stevig in het zadel. In Zwitserland stond het Nederlands elftal op het punt te beginnen aan het EK voetbal.

Maar met de VVD ging het niet goed. De partij trilde nog na van de verkiezingsnederlaag van 2006 en het tumultueuze vertrek van Rita Verdonk. In de oppositie waren de liberalen stuurloos geraakt. Fractievoorzitter Rutte wist amper munt te slaan uit de besluiteloosheid en onderlinge...