U heeft er niet om gevraagd, maar toch wil ik u laten kennismaken met Richard Rosenblatt. Waarom?

1) Omdat deze eenenveertigjarige internetondernemer beweert dat hij de heilige graal heeft gevonden: een nieuw verdienmodel voor de journalistiek;
2) omdat Demand Media, het bedrijf dat Rosenblatt dit najaar naar de beurs wil brengen, de informatierevolutie een nieuwe impuls dreigt te geven.
Demand Media is een mediabedrijf dat, net als Vrij Nederland-uitgever Weekbladpers, informatie produceert. Hiermee houdt de vergelijking wel op. Vrij Nederland laat kleine hoeveelheden hoogwaardige informatie maken door goed betaalde vakmensen die onderwerpen uitzoeken zonder eerst aan u als lezer te vragen waarover u geïnformeerd wilt worden. Demand Media is een informatiefabriek die in hoge volumes en tegen lage kosten informatie produceert. Kwaliteit is minder belangrijk: ze maken stukken en filmpjes waar de mediaconsument om heeft gevraagd.

‘Zomaar’ een column schrijven – omdat ik vermoed...