toneel

Komt er een kabouter het toneel op, met een rode puntmuts en zo’n wit kabouterbaardje, legt-ie een rood handdoekje neer en begint tot Allah te bidden. Is die kabouter klaar, komt er nóg zo’n kabouter aanzetten die precies hetzelfde doet. Alsof er ieder moment een volgende kabouter achteraan kan komen. En nog een, en nog een.

De voorstelling We People van de Bel­gische theatergroep Union Suspect, die afgelopen week te zien was in de selectie van het jaarlijkse Theaterfestival, werd aangekondigd als ‘de woedeschreeuw van een verloren generatie’.

Een uitgebrande auto is het enige decorstuk, en de twee spelers geven woorden aan het getroebleerde innerlijk van twee jongens van Marokkaanse afkomst. Jongens die in staat zijn om uit pure frustratie onze auto’s in de fik te steken.

‘In wat voor een auto rijd jij?’ vraagt een van de twee aan een jonge vrouw op de eerste rij. Brutaal sommen de twee acteurs misdaden op die ze hebben begaan: ze hebben oude vrouwtjes...