Interview Sofia Goebaidoelina

‘Óndanks het regime heb ik een eigen taal ontwikkeld,’ zegt Sofia Goebaidoelina. Het is zomer en Goebai­doelina is als composer in residence te gast bij het Nationaal Jeugdorkest dat een aantal van haar werken instudeert. Praten gaat haar makkelijk af, ook al drukt ze zich uit in een hakkelig Duits. Ze verzet zich tegen de hypothese van dirigent Reinbert de Leeuw, groot pleitbezorger van haar werk, die stelt dat ze door de Sovjet-repressie gedwongen werd een eigen taal te ontwikkelen. ‘Voor mij was het totalitaire regime ongelooflijk storend. De nomenclatuur stelde haar eigen eisen aan kunst: die mocht uitsluitend neoclassicistisch zijn. Voor een kunstenaar is dat beperkend. Om werkelijk kunstenaar te worden, had ik de vrijheid nodig om echt naar mezelf te kunnen luisteren. En niet alleen naar mezelf, maar naar alles om me heen. Elk mens, elk schepsel, elke boom of bloem – alles klinkt. Het hele universum klinkt. Het idee van vrijheid is voor...