Reportage / Asielactivisme

Op een paar honderd meter van de A4, vlak na het knooppunt Badhoevedorp, verrijst een betonnen kolos omheind door prikkeldraad en dikke muren. Er hangen camera’s, in het zand staan bordjes met ‘verboden toegang’ en er is beveiliging aanwezig. De bouwplaats ligt er op deze zondagmiddag in februari verlaten bij. Een Boeing scheert over, het weekendverkeer raast langs, auto’s duiken de Schipholtunnel in.

Wat hier gebouwd wordt, en door wie, zou de argeloze voorbijganger eenvoudig kunnen ontgaan. Een bord bij de toegangspoort ontbreekt, er wapperen geen vlaggen. Alleen een container en een kruiwagen verraden het bedrijfslogo van bouwer BAM. Er is reden voor zo veel voorzichtigheid: de bouw van dit ‘justitiële complex’, zoals het in overheidsdocumenten heet, is op z’n zachtst gezegd omstreden.

Het gebouw moet het detentiecentrum Schiphol Oost, waar in oktober 2005 bij een brand elf illegale vreemdelingen omkwamen, vervangen. De nieuwe locatie, dichter bij de...