Hoe krijgen we beter basisonderwijs? Staatssecretaris Dekker roept op tot een nationaal debat over de toekomst van het onderwijs. Wat kunnen docenten doen om de schoolprestaties te verbeteren?

Het Centraal Planbureau publiceerde deze maand onderzoek onder tweelingen die in verschillende klassen les kregen van een ervaren en een minder ervaren docent. Resultaat: de leerlingen met een ervaren leerkracht presteerden significant beter. De komende jaren treden veel oude en ervaren leraren uit, voorspelt het ministerie van Onderwijs. De vraag ligt dus voor de hand: hoe moet de nieuwe generatie docenten de kwaliteit van het basisonderwijs in stand houden, of liever nog, verbeteren?

‘Zet...

Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Je hebt deze maand drie artikelen gratis kunnen lezen. Verder lezen? Sluit je nu aan.
Vrij Nederland publiceert elke dag één artikel dat er echt toe doet.
Vrij Nederland publiceert elke dag één artikel dat er echt toe doet.
Lees minder. Blijf vrij van geest.
Eén verhaal per dag dat je verrijkt en tot verder nadenken stemt
Van longread tot video, van podcast tot column
Over macht, cultuur en toekomst
Naar je toegestuurd via e-mail of WhatsApp