Steeds vaker zullen we in de auto het stuur loslaten. Toch zullen we soms zelf in moeten grijpen. In wegdromen schuilt derhalve alsnog een groot gevaar. Hoe houden we onze aandacht er dan nog bij?

De hoek om, drie straten verder naar rechts, een minuut of vijf rechtdoor en dan met de flauwe bocht mee richting eindbestemming. Hoeveel kilometers leg je in je leven niet haast onbewust af? Lang voor Google’s auto’s de straten van San Francisco onveilig maakten noemden we dat al ‘op de automatische piloot’. Maar hoeveel piloot en hoeveel automatiek is daarvoor eigenlijk nodig?

Die vraag wordt steeds interessanter. Gisteren presenteerde het Kennisinstituut Mobiliteitsbeleid (KiM) vier scenario’s over de toekomst van zelfrijdende auto’s. Het kan nog alle kanten uit, is de overkoepelende conclusie. En ook over wanneer we rekening moeten gaan houden met de auto’s lopen de schattingen sterk uiteen, van 2020 tot 2035.
Ze rijden veilig. Voorzichtig eigenlijk, tot op het...