Beeldende kunst / Valse Mauve in Teylers Museum?

De gemiddelde museumbezoeker weet wat hij van Anton Mauve (1838-1888) kan verwachten: stemmige landschappen, atmosferische heidegezichten, veel grijs, veel bruin, veel beige, vaak neergezet in scherpe, krassende streken. Al deze dingen maakten Mauve geliefd in zijn tijd, en bepalen nog steeds het beeld van de schilder.

Daarom is het schilderij Boer met schuit bij een melkbocht, gemaakt tussen 1860 en ’65, een opvallende dissonant in het Mauve-overzicht dat Teylers Museum in Haarlem nu toont. Hier geen tonale stemmigheid; hier geen sombere atmosfeer; hier ook niet het zilveren licht dat Mauve zijn beroemde bijnaam gaf. Boer met schuit is met zijn pasteltinten juist opvallend kleurrijk, op het kitscherige af. Bovendien heeft het een – voor een schilderij uit 1860-’65 – uitzonderlijk moderne toets.

Het roept de vraag op waarom Mauve zo’n afwijkend doek schilderde. Had hij een slechte dag? Snakte hij naar variatie? Was hij zoekende? Of...