Stemmen doe je met een boodschappenwagen. Maar politici en ambtenaren – en anders wel consumenten – onderschatten hun invloed op de productiemethoden van voedselbedrijven. Ze hobbelen altijd achter de feiten aan. Na een zalmschandaal volgt een paardenzwendel, vaak ontdekt dankzij pers, ngo’s of bovenmatige ziekenhuisopnames, en dan is het maar even wachten op de volgende voedselfraude. Supermarkten hebben veel meer invloed. Zij kopen en verkopen. Zij voelen de klappen als u geen zalm, rund of cacao meer koopt.

Hoe duurzaam zijn supermarkten? De ­Nederlandse ngo Rank a Brand onderzoekt jaarlijks de transparantie en duurzaamheid van de twintig populairste supermarkten. Ze kunnen vijf labels halen: A tot en met D, waarbij A het best is. De score valt tegen. De beste supermarkt, Albert Heijn, haalt een mager B’tje en wint daarmee het predicaat ‘goed op weg’. Erg streng is Rank a Brand niet: om een A te halen, moet de supermarkt aan 75% van de criteria voldoen. Twee andere...