Geef de mens cola light en hij drinkt meer cola. Geef ’m een spaarlamp en hij laat het licht branden. Geef ’m een zuinige auto en hij scheurt erop los.

Nederlanders kopen steeds vaker nieuwe, zuinige auto’s. Dankzij fiscale maatregelen is Nederland met Dene­mar­ken en Portugal koploper in de aanschaf van zuinige auto’s. Vijf jaar geleden was de uitstoot van nieuwe auto’s gemiddeld 156,7 gram CO2 per kilometer, nu staan we met 118,5 op de derde plaats (slechts 1½ gram minder dan de nummer 1). Goed nieuws, maar op de totale uitstoot van het Nederlandse wagenpark heeft dit zo goed als geen effect.

ING Economisch Bureau, een denk- en rekentank van de gelijk­namige bank, draagt in een recent verschenen rapport de redenen aan. Ten eerste verschillen de cijfers die autofabrikanten opgeven substantieel met het daadwerkelijk gebruik (zie Het Geweten VN 24, www.vn.nl). In 2005 was dit verschil gemiddeld 10% , in 2012 maar liefst 40%, wat bijna gelijkstaat aan liegen. Bovendien...